Onderwijsondersteuning en individuele begeleiding
Voor ons is het buitenleven heel gewoon, toch beseffen we dat het ook bijzonder is en we zien dat het tot buitengewone resultaten kan leiden. Op onze landelijk gelegen boerderij in het gezellige gehuchtje Mariekerke zijn ‘buiten zijn’ en ‘buiten leven’ kenmerkende eigenschappen. Deze groene gezonde omgeving werkt stress-verlagend en bewerkstelligt ontspanning én beweging. Dat is precies waar onze onderwijs ondersteuning om draait: leerlingen uit een vastgelopen situatie weer uitzicht en perspectief bieden, zodat deelname binnen een school weer mogelijk is.
Onderwijsondersteuning is voor leerlingen die leermoeilijkheden hebben in het gewone onderwijs óf een beperking hebben die een aangepaste vorm van onderwijsondersteuning vereist. Wij zijn geen school, maar wel een plek waar gewerkt kan worden aan schoolvaardigheden en soms schooltaken. Altijd in overleg met de school waar het kind staat ingeschreven.
De redenen van (dreigende) uitval van leerlingen zijn uiteenlopend, denk aan leerlingen met een autismespectrumstoornis, gedragsproblematiek, hechtingsproblematiek of verstandelijke beperking. Onderwijsondersteuning heeft als doel de uitval van leerlingen in het onderwijs te voorkomen en leerlingen die al zijn uitgevallen op een goede manier weer terug te laten keren op school. Wij staan altijd in nauw contact met de school waar de het kind staat ingeschreven.
Onze onderwijsondersteuning richt zich op leerlingen in de leeftijd van 6 tot 18 jaar. De individuele begeleiding wordt verzorgt door jeugdhulpverleners en-of leerkrachten.
Wij werken ernaar toe dat een leerling binnen een half jaar geheel of gedeeltelijk de stap terug kan maken naar een school. Als de leerling hier niet aan toe is, kan het traject worden verlengd.
Wij werken in groepen van maximaal 6 leerlingen tegelijk per dagdeel.
We vinden het belangrijk dat de leerling op z’n plek zit en zich thuis voelt. Leerlingen die gebruikmaken van onderwijsondersteuning, hebben vaak vervelende of zelfs traumatische schoolervaringen. Wij nemen de tijd om de leerling en zijn ouders of vertegenwoordigers goed te leren kennen, dat is ons startpunt. Vanuit dit startpunt definiëren we het knelpunt en zoeken we gezamenlijk naar een passende manier van ondersteuning, waarbij we aansluiten bij de interesses en het ontwikkelingsniveau van de leerling.
Door deel te nemen aan het brede scala activiteiten op de boerderij en met het contact met de natuur en de dieren creëren we leersituaties in de praktijk van alledag. Vanuit dit ervaringsleren kan de leerling op een natuurlijke manier positieve ervaringen opdoen en nieuwe vaardigheden aanleren. Het kan ook zijn dat de stamschool leerwerk aandraagt. Op deze manier ontwikkelen we samen met de leerling een ander toekomstperspectief.
We werken met een vakbekwame docenten en begeleiders die de ontwikkeling van de leerling nauwlettend volgt.
Wij vinden het belangrijk dat het onderwijsondersteuning op De Koehoorn niet los komt te staan van de stamschool. We werken intensief samen met school waar het kind staat ingeschreven en eventueel aanwezig hulpverlening. Zo zijn onderwijs, zorg, begeleiding en dagbesteding met elkaar verweven en begeleiden wij – samen met alle betrokkenen – de leerling weer terug naar een school.
Educatieve, individuele begeleiding, Hierbij krijgt de persoon individuele begeleiding om educatieve doelen te bereiken, zoals ondersteuning bij schoolwerk, het ontwikkelen van studievaardigheden, het aanleren van nieuwe vaardigheden en het stimuleren van persoonlijke groei en ontwikkeling. De kosten hiervan lopen via de gemeente WMO, jeugdzorg, individuele begeleiding (code 45A04).
Financiering van begeleiding op schoolwerk, waarbij je ook werkt aan schooltaken die vanuit school worden aangedragen, loopt ook via de gemeente (Wmo, Jeugdzorg), samenwerkingsverbanden van scholen en gerelateerde scholen zelf.
Beschikbaar op maandag, woensdaa en donderdag
Beschikbaar op de overige werkdagen